Mat zwart. Hoogglans zwart. En elke andere vorm van zwart daar tussen in. De nieuwe Road King Special doet in weinig meer denken aan de überklassieke V-twin zoals we ‘m op het netvlies hadden. De duistere Special onderscheidt zich verder van de Road King Classic door ontbrekende zaken als treeplanken voor de passagier, valbeugels bij de koffers of extra verstralers. Wie zich thuis voelt in de customhoek maar niet de tijd of middelen heeft om zelf aan de slag te gaan wordt door Harley-Davidson op zijn / haar wenken bediend. De factory-custom Hot Rod heeft het Milwaukee-Eight 1745cc blok dat een achtenswaardige 150 Nm koppel aan het achterwiel levert. Dat maakt bijna elk rood stoplicht tot een ware attractie bij groen met rokende achterbanden en verkeersdeelnemers die in shock achterblijven. Dankzij de verbeterde olie-precisiekoeling in de cilinderkop en de verplaatste uitlaatbuizen word je niet meer langzaam door je eigen motor gegaard. Maar echt genieten van de Special doe je op je gemak. Een beetje exhibitionisme is daarbij toegestaan want gezien worden gaat toch het best op wat lagere snelheden.